Beyond Citizen Kane

Vissa historier blir aldrig gamla. Citizen Kane från 1941, filmatiserad av Orson Welles handlar om mediamagnaten Charles Foster Kane, som med sitt växande inflytande i samhället kom att bli en makthungrig girigbuk¹. 1997 producerade ett brittiskt filmteam dokumentären ”Beyond Citizen Kane” och riktade strålkastarljuset på Rede Globo – Brasiliens största medieföretag – som liksom Kane i  Orson Wells historia, kommit att kontrollera både media och politik på hemmaplan. I ett försök att begränsa spridningen av berättelsen förbjöds dokumentären i Brasilien, men med utvecklingen av internet blev blev det snabbt en omöjlig uppgift. Trots Rede Globos försök att sätta skygglappar på brasilianarna är privata aktörers inblandning i politiken – i form av korruption – något som alla är  mer eller mindre medvetna om. ”Går det en vecka utan nyheter om en korrupt politiker som åkt fast så undrar vi vad som är fel”, säger min vän Luiz.

I det korrupta Brasilien är klasskillnaderna enorma – samtidigt som São Paulo är en av de städer i världen där Armani och Luis Vitton säljer bäst bor miljoner invånare i favelor, kåkstäder, med en levnadssituation som bäst kan jämföras med Afrikas krigshärjade regioner. ”Alla i Brasilien känner någon som blivit mördad. Jag känner tre.”, säger Marcello som är trettioårig jurist från Jacarei strax utanför São Paulo. Första frågan gripna ställer är ”Hur mycket?”. Allt handlar om pengar. För den som har pengar är allt möjligt. Trots uppenbara problem i segregationens Brasilien där rika blir rikare, och fattiga blir fattigare, syns politikerna inte ha muskler (eller intresse?) att driva en politik för de fattigas rättigheter. Kanske är det så att det inte finns någon som betalar tillräckligt bra för att de fattigas röst ska bli hörd? Tillväxtlandet Brasilien är spännande och fascinerande på många sätt, men de syns vara inne i ett ekkorhjul där alla springer efter pengarna och väldigt få frågar efter vad som ska hända sen. Förr eller senare kommer någon att sätta en käpp i hjulet.

¹ Bakgrundsfiguren till Citizen Kane är mediamogulen William Randolph Hearst. Hearst har lämnat efter sig ett gods – Hearst Castle – i San Simeon, California. En plats som är ett väl värt besök – både för att det är helt bananas, men också för att det ramar in det storhetsvansinne som Welles porträtterade i Kane, men också det som idag är lika närvarande i Brasilien. Mina brasilianska vänner gapade och sa ”Jaha, era politiker åker inte helikopter till och från jobbet? Här lever det som att allt är en fest.”

För den som inte har sett Guds Stad från 2002, så ger den en bra inblick i livet i den brasilianska favelan.

This entry was posted in Brasilien, Gringons resa till äventyrets kontinent., Reportage and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Lämna kommentar

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>